گوگل فهرستي از هزار سايت پربازديدكننده جهان را منتشر كرد كه سايت شبكه اجتماعي فيس‌بوك در صدر آن قرار دارد.

طبق فهرست AdPlanner گوگل، فيس‌بوك در ماه بيش از 540 ميليون بازديدكننده دارد كه 32.5 درصد از جمعيت اينترنت را تشكيل مي‌دهند.

فيس‌بوك نه تنها بيش‌ترين بازديدكننده‌ها را در آمار گوگل دارد بلكه با شمار 570 ميليارد صفحه مشاهده شده، بيش‌ترين مشاهده صفحه را در ماه دارد.

فهرست AdPlanner شامل هيچ آماري براي بيش‌تر سايت‌هاي گوگل مانند يوتيوب، جي‌ميل، نيوز يا جست‌وجو نيست اما نگاه جالبي در مورد وب سايت‌هاي برتري كه تبليغات نمايش نمي‌دهند، فراهم كرده است.

دايره‌المعارف آنلاين ويكي پديا در رتبه چهارم و موزيلا در رتبه دهم تنها وب سايت‌هايي در فهرست 10 سايت برتر گوگل هستند كه تبليغات نمايش نمي‌دهند در حالي كه توييتر كه تبليغات نشان نمي‌دهد با 98 ميليون بازديدكننده منحصر در ماه، در رتبه نه چندان با ارزش هجدهم قرار گرفته است.

پورتال‌هايي مانند ياهو (رتبه دوم)، MSN.com (رتبه پنجم)، بايدو (رتبه هشتم)، Sina.com.cn (رتبه يازدهم) و 163.com (رتبه پانزدهم) در اين فهرست به اين دليل كه بسياري از مردم به آن‌ها به‌عنوان صفحه خانگي مراجعه مي‌كنند، در رده‌هاي بالا قرار گرفتند.

موتورهاي جست‌وجو نيز رده‌هاي بالايي را در اين فهرست تصاحب كردند و جز موتور جست‌وجوي خود گوگل، Live.com با بيش از 370 ميليون بازديدكننده در ماه در مكان دوم، بينگ با 110 ميليون بازديدكننده در رتبه سيزدهم و Ask.com با 88 ميليون بازديدكننده در رتبه بيستم قرار گرفتند.

وبلاگ‌نويسي نيز مكان‌هاي بالاي فهرست گوگل را به خود اختصاص داد و بلاگ اسپات با 230 ميليون كاربر منحصر در رتبه هفتم و وردپرس با 120 ميليون كاربر منحصر در رتبه دوازدهم قرار گرفتند.

منابع خبري متعدد نيز مكانهاي خوبي را در فهرست AdPlanner به دست آورده و سي نت سي وپنجم، بي بي سي چهل و سوم، سي ان ان شصت و چهارم و نيويورك تايمز هشتادوسوم شد.

گفتني است فهرست مذكور از سوي گوگل براي تبليغ‌كنندگان تهيه شده تا به آن‌ها امكان دهد براي نمايش تبليغات در مكان‌هاي موردنظر برنامه‌ريزي كنند. [list][*]