سلام دوستان، اسلام به زیبایی و نزافت خیلی اهمیت داده که حتی پیامبر(ص) می فرمایند هر چقدر به عطر پول خرج کنی اسراف نیست و خودشون هم همیشه آنقدر به خود عطر می زدند که وقتی کسی می خواست بفهمد پیامبر در مسجد در کجا می نشینند از هر کجا که بوی خوشی می آمد معلوم می شد که حضرت آنجا نشسته بودند و وقتی حضرت می خواستند از خانه خارج بشوند چون آن زمان آینه نبود حضرت در آب به خود نگاه می کردند و بعد خارج می شدند و حتماَ می دونید که حتی تا اینجا اسلام بر آرایش و زیبایی تاکید دارد که می گه اگه زنی خود را برای همسرش آرایش کنه و در آن حال نماز بخانه ثواب نمازش چندین برابر می شه اما این آرایش و اصلاح هم آخر حد و حدودی داره و اینطوری نیست که بی قید و شرط باشه، مگه می شه آدم به خاطر زیبایی دست به هر کاری بزنه؟ مگه نه؟


١. سؤال: مراد از زینت چیست؟

جواب: هر چیزی که عرفاً زینت محسوب گردد و مردم به آن زینت بگویند.

امام ، اراکى، بهجت، سیستانى، خامنه اى، گلپایگانی و مکارم ، فاضل


٩. سؤال: اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلکه به خاطر فوایدی که از نظر طبی در آن وجود دارد بزنند در این صورت بازهم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند.

جواب: اگر عرفاً زینت محسوب شود باید بپوشانند، قصد زینت داشته باشد یا نه.

امام، اراکى، خامنه ای و گلپایگانی، فاضل، بهجت، تبریزى، سیستانی و مکارم


١٠. سؤال: آیا شرعاً زنی که مشخص است ابروانش را برداشته برای رعایت اصول حجاب کامل حتماً باید آن را بپوشاند یا می تواند آن را نمایان کند.

جواب: باید بپوشاند.

امام، اراکی و گلپایگانى، بهجت، تبریزى، فاضل و مکارم


١١. مسئله: خانمها می توانند همان قسمتی از صورت یا دست خود را که زینت کرده اند بپوشانند و پوشیدن بقیه صورت واجب نیست.

امام، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل و مکارم ، گلپایگانى

بنابراین: اگر خانمی مثلاً فقط زیر ابروی خود را برداشته است می تواند با پوشیدن مقنعه یا چادر تا قسمت زیرابروی خود را بپوشاند و در صورتی که بقیه صورت زینت ندارد باز گذاشتن آن اشکالی ندارد.


توجه: داشتن النگو، دستبند، انگشتر (اگر چه حلقه ازدواج باشد) بلند کردن ناخن، لاک زدن، حنا گرفتن، بعضی ساعتهای مچی که برای زینت استفاده می شود، پوشیدن بعضی دستکشهای توری برای زینت، همگی از زینتهای دست هستند و باید آنها را از نامحرم بپوشانند.

و همچنین سرمه کشیدن، برداشتن ابرو، گذاشتن مژه مصنوعى، استفاده از هر نوع لوازم آرایش، گذاشتن حلقه برای بینی (کما اینکه در برخی مناطق رسم است) گوشواره و یا هر چیز دیگری که عرفاً بدان زینت بگویند همگی از زینتهای صورت محسوب می گردد و باید ازنامحرم پوشیده شود.


١٢. مسئله: در مسئله پوشش وجه و کفین، در صورت داشتن زینت از نامحرم، فرقی بین نامحرم ها نیست چه فامیل نزدیک باشند و چه غریبه.

امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، گلپایگانی و مکارم، فاضل

در نتیجه: خانمها باید در مجالس ومیهمانیهای فامیلی و یا غیر آن، یا وجه و کفین خود را از نامحرم بپوشانند ویا از زینت کردن آن پرهیزکنند.


١٣. سؤال: خانمی هستم که حلقه ازدواج خود را (که بسیار ساده هم هست) نه برای زینت بلکه برای یادگاری و وفاداری به شوهر به دستم کرده ام آیا پوشیدن آن از نامحرم واجب است.

جواب: به دست کردن هرگونه حلقه ای زینت محسوب می شود و پوشیدن آن از نامحرم واجب است.

امام، اراکی و گلپایگانى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل و مکارم


١۴. سؤال: آیا فرقی بین آرایش کردن هست یعنی اگر کسی بسیار بد زینت کند مثلاً مطابق رسومات خودشان به آن زینت بگویند و حال آنکه برای عده ای دیگر نه فقط زینت نیست بلکه برای آنها زشت هم هست آیااینگونه زینتها نیز باید از نامحرم پوشیده شود.

جواب: زینت کردن، به زشتی و زیبایی نیست و هرچه که عرفاً بدان زینت بگویند باید از نامحرم پوشیده شود.

امام، اراکى، بهجت، خامنه ای و گلپایگانى، فاضل ، تبریزی و سیستانى


١۵. سؤال: آیا عطر زدن و یا خوش بو کردن به وسیله مواد و مایعات دیگر برای آقایان و بانوان در صورتی که بوی آن به مشام نامحرم برسد اشکال دارد.

جواب: عطر زدن اشکال ندارد ولی اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحریک باشد جائز نیست.

امام ، اراکی و خامنه اى ، سیستانى، فاضل و گلپایگانى


١۶. مسئله: بنابر احتیاط واجب خانمها باید موهای مصنوعی که به موی خود وصل کرده باشند یا کلاه گیس به سر گذاشته باشند را بپوشانند. اگر چه موی وصل شده موی مرد یا زن باشد.

امام، اراکى، فاضل و گلپایگانى، خامنه اى ، بهجت، سیستانی و مکارم


١٧. سؤال: آرایش نمودن زن برای غیر همسر در بعضی مجالس زنانه مثل عروسی یا میهمانی زنانه چه حکمی دارد.

جواب: در صورتی که نامحرم او را نبیند اشکال ندارد.

امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم ، تبریزى


١٨. سؤال: آیا مردان می توانند از زینت آلات زنان مانند حلقه، ساعت، النگو، کمربند، گردنبند و... استفاده کنند با توجه به اینکه پوشیدن لباس زنانه برای مردان جایز نیست.

اراکى: از پوشیدن هر چیزیکه خلاف شأن او باشد اجتناب کند

بهجت: تزیین هر یک از زن و مرد به زینت دیگری حرام است

خامنه اى: اگر از جنس طلا باشد و یا از چیزهایی باشد که استفاده از آنها مخصوص زنان است، استفاده کردن از آنها برای مردان جایز نیست

سیستانى: اگر از طلای زرد باشد حرام است و اگر طلا نباشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

فاضل: اگر تشبه زن به مرد یا مرد به زن محسوب شود جایز نیست.

گلپایگانى: استفاده از زینت آلات و لباس مخصوص زنان برای مردان جایز نیست.

منبع: سید مسعود معصومی / کتاب احکام روابط زن ومرد


وبلاگ من:افق احكام(پاسخگويي به سوالات احكام شما) خوشحال مي شم يه سري بزنين و اگه سوالي از معارف دین و مسائل شرعي داشتين در خدمت باشم (روحانی-طلبه)
/http://ahkam1.persianblog.ir/