Iran Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Iran ForumLog in

Iran Forum helps you connect and share with the people in your life


descriptionسهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان Emptyسهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان

more_horiz
سهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان


آنچه در تاریخ ملل خوانده و شنیده‌ایم، در همۀ موارد حکم بر این است که ملت غالب نفوذ معنوی خود را بر ملت مغلوب تحمیل می‌کند و خواه ناخواه ملت مغلوب، تحت تأثیر سنن و زبان ملت غالب قرار می‌گیرد. ولی در مورد ایران، آن هم زمان شاهنشاهی هخامنشی، این اصل وارونه عمل می‌شود! یعنی شاهنشاهی هخامنشی پس از این که بزرگ‌ترین شاهنشاهی جهان را به وجود می‌آورد و در این شاهنشاهی صدها ملت وجود دارد و ده‌ها زبان تکلم می‌شود، ولی این شاهنشاهی عظیم و نیرومند، با توجه به این که پادشاهان این شاهنشاهی همه به کرات گفته‌اند که ایرانی، آریایی و پارسی هستند، زبان ملی خودشان را بر خلاف همۀ موازین عقلی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از دست می‌دهند و تحت تابعیت زبان مجعولی که در بازار بابل رایج بوده قرار می‌گیرند و زبان دربار، دولت و ملت خود را زبان آرامی که سامی و عبری است قرار می‌دهند؟!

البته چنین فرضیه‌ای تنها در یک مورد مصداق پیدا می‌کند وآن هنگامی است که محقق می‌خواهد و آرزو دارد که همۀ مردم جهان را با یک خط و یک زبان که متعلق به سامی‌نژادان است به سخن گفتن و نوشتن وادارد وگرنه هیچ منطق و عقل سلیمی نمی‌تواند این فرضیۀ سخیف را بپذیرد که کوروش، داریوش و خشایارشا زبان مادری خود را از دست داده و به زبان مجهولی از قومی بیگانه سخن می‌گفته و مهم‌تر از همه این که در رواج و نشر این زبان بیگانه در سراسرکشور شاهنشاهی ایران، مجاهدت و کوشش کرده‌اند! اصطلاح زبان آرامی برای مردم سرزمین ایران در دورۀ هخامنشی یک اصطلاح ساختگی و مغرضانه است و با هیچ دلیل، منطق و برهانی جور در نمی‌آید. خط نامیده شده به نام آرامی در زمان داریوش نبوده بلکه پیش از کوروش هم در ایران رایج بوده است.

خط آریایی پیش از کوروش، به وسیلۀ مادها در سرزمین سامی‌نژادان پس از تصرف دولت آشور به وسیلۀ فرورتیش رواج گرفت. خط آریایی چون تنها خط الفبایی برای نوشتن با قلم مو و رنگ بر روی پوست و یا پاپیروس بوده است، مورد استقبال همۀ ملل همجوار ایران قرار گرفته و بر خلاف نظر کسانی که معتقدند چون با این خط لهجۀ عبری آرامی هم نوشته شده، این خط آرامی است و یا هر چه با این خط نوشته شده باشد آرامی است، می گوییم نه تنها با این خط کتیبه‌هایی به زبان‌های خوزی، انشانی، پارسی، هندی و قبطی به دست آمده، بلکه حتا به زبان یونانی هم کتیبه در دست است. پس چگونه باید باور داشت که هر نوشته‌ای که به این خط باشد به زبان آرامی است؟!

خط و زبان دو موضوع و دو مورد جداگانه هستند و به هیچ وجه زبان تابع خط نیست ولی جای تأسف است که خاورشناسان این نکته را دربارۀ زبان آرامی مورد نظر قرار نداده و همه جا زبان را تابع خط به اصطلاح آرامی می دانند. بر طبق دو سند مسلم و غیر قابل تردید از زمان داریوش، نام این خط آریایی بوده و نه آرامی. به استناد سنگ نوشتۀ داریوش بزرگ در بغستان (بیستون) در بند بیست از ستون چهارم که به زبان پارسی است می‌نویسد:

"داریوش شاه گوید: به خواست اهورامزدا این خط من است که من کردم. به جز این، به زبان و خط آریایی هم روی لوح و هم روی چرم نوشته شده. جز آن، پیکر خود را هم بساختم و جز آن، تبارنامۀ خود را نوشتم. در پیش من این نوشته خوانده شد. پس از آن، من این نوشته‌ها را همه جا در میان کشورها فرستادم."

سند دیگری، خوشبختانه نوشتۀ بغستان را تأیید می‌کند و راه هر گونه مغلطه و سفسطه را برای معاندان و مخالفان می‌بندد و آن کتیبه‌ای است که در جزیرة الفیل مصر یافت شده و این کتیبه هم رونوشت کتیبۀ بغستان است. این دو سندکتبی برای ما ایرانیان، سندی مقدس و معتبر است و به استناد این دو سند از داریوش بزرگ، ما خطی را که دیگران به جعل و تزویر، آرامی خوانده‌اند، آریایی می‌خوا نیم و آرامی خواندن این خط را خیانت به تاریخ و فرهنگ ایران می‌دانیم.

یهودان پس از آمدن به ایران با خط تحریری آریایی آشنا شدند و آموختند و نام آن را بعدها از آریایی به آرامی تبدیل کرده اند. آنها می گویند که آرامی‌ها فرزندان آرام ،فرزند سام بودند و کلدانیان از آنان این خط را آموختند و سپس خط عبری را از آن مشتق ساختند. با خواندن این همه پیچ و خم در کلام، در می یابیم مقصود این است که خط، ابداع و اختراع قوم یهود است و بسیاری از محققان ساده لوح نیز این جعلیات را پذیرفته‌اند و بدون تعمق و تحقیق در نوشته‌هایشان به کار می‌برند. باید توجه داشت ۵۵٠٠ سال پیش از این که در ایران آثار خط میخی به دست آمده است، این دولت، حکومت و مردم مجعول آرامی کجا بوده‌اند و چه می‌کرده‌اند؟!

به اعتراف و اذعان همۀ متخصصان زبان‌شناسی و خط، خط دین دبیره یا اوستایی، کامل‌ترین و آسان‌ترین خط فونتیک است که تا کنون در جهان اختراع شده و با این خط می‌توان همۀ زبان‌های جهان را با اصوات بیانی، لهجه‌ای و حلقی آن زبان‌ها نوشت و همان گونه خواند. چگونه است که ملتی با این استعداد و قریحۀ ابداع و اختراع، از پدید آوردن خط دیگر درمانده و خط ملت و قوم یهود را برای تحریر مکاتبات و فرمان‌های خود برگزیده باشد؟! ملتی که در دورۀ اشکانیان و ساسانیان نزدیک به چهل گونه خط داشته و در این دوران، هیچ یک از ملت‌های جهان جز یک گونه خط که آن را هم از ایرانیان به عاریت گرفته بودند، نداشته‌اند، آیا قابل قبول و عاقلانه است که باور کنیم یک گونه خط را از قوم سامی (یهود) اخذ کرده باشد؟!

الفبای ایرانی در آغاز به صورت ابجد مردف بوده است و خط لاتین هم که مأخوذ از خطوط کهن ایرانی‌ست، هنوز بر همان ردیف ابجد و هوز استوار است. تغییر شکل الفبای ایرانی به صورت کنونی، پس از اسلام روی داد و آن چنین بود که شعوبیه ایرانی برای تسهیل در فراگیری الفبا کوشیدند و حروف همسان را از نظر صورت و ردیف صوتی در کنار هم قرار دادند تا برای نوآموزان، فراگیری آن آسان باشد و نامش را الفبای پیرآموز گذاشتند.

اعراب خط نداشته‌اند و خطی که از حمیر و انبار به عربستان رفته و در زمان ظهور اسلام نشر یافته است، خط عربی نیست بلکه زبان عربی به این خط نوشته می‌شده است. و چون آثار مخطوط در قرون اولیه اسلامی و پس از آن، به زبان عربی نوشته می‌شد، خطی که با آن، زبان عربی ثبت می گردید، به نام خط عربی مشهور گردید. خطی که امروز زبان فارسی با آن نوشته می‌شود و یا در هند و پاکستان متداول و مرسوم است و در سابق در کشور عثمانی نیز رواج داشته است، خط عربی نیست بلکه این خط که از انبار به نجد عربستان رفته یکی از خطوط متداول ایرانی بوده که با تحولاتی برای نوشتن زبان عربی به کار رفته است.

رکن‌الدین همایون فرخ


Last edited by HrRo on Wed Jul 28, 2010 1:02 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : افزودن نام نویسنده)

descriptionسهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان EmptyRe: سهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان

more_horiz
حمید جان متن فوق متاسفانه سرشار از دروغ و آغشته به تعصبات شدید قومی و نژادیست.

descriptionسهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان EmptyRe: سهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان

more_horiz
شاهین wrote:
حمید جان متن فوق متاسفانه سرشار از دروغ و آغشته به تعصبات شدید قومی و نژادیست.

درود بر شما شاهین جان

پوزش میخوام از اینکه نام نویسنده رو فراموش کرده بودم. پست اول با افزودن نام نویسنده ویرایش شد.
پست بعدی در مورد نویسنده است.
البته با احترام به نظر شما باید بگم که من از متن فوق ، آنچه که شما فرمودید رو نمیتونم استنباط کنم

descriptionسهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان EmptyRe: سهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان

more_horiz
ركن الدين همايون فرخ


[You must be registered and logged in to see this image.]


خلاصه : ركن الدين همايون فرخ ، در مهرسال 1297 خورشيدي در تهران متولد شد . پس از طي دوران دبستان ، تحصيلات خود را در اروميه به پايان آورد . ويپس از آموختن رشته هاي مختلف هنري ، براي ادامه تحصيل به كاليفرنيا رفته و در دانشگاه نيوپورت موفق به دريافت درجه دكترا در رشته ايران شناسي گشت سپس دكتراي ادبيات را در ايران اخذ نمود . دكتر همايون فرخ در ايجاد و تاسيس كتابخانه هاي عمومي به سبك و روش كتابخانه هاي عمومي كشورهاي پيشرفته در تهران و ايران همت گماشت و با كوشش ايشان قانون كتابخانه هاي عمومي از تصويب مجلس سنا و شوراي ملي گذشت . ركن الدين همايون فرخ در بهمن ماه سال 1379 در گذشت . از وي آثاري ماندگار به جا مانده است .
گروه : علوم انساني
رشته : زبان و ادبيات فارسي
تحصيلات رسمي و حرفه اي : ركن الدين همايون فرخ در مدرسه شرف مظفري به تحصيل پرداخت و پس از طي دوران دبستان در اروميه تحصيلات خود را دنبال نمود. با آموختن رشته هاي مختلف هنري براي ادامه تحصيل به كاليفرنيا رفته و در دانشگاه نيوپورت به دريافت درجه دكترا در رشته ايران شناسي نائل آمدو دكتراي ادبيات را در ايران گرفت . پايان نامه ايشان با عنوان [ تاريخ هشت هزار سال شعر ايراني ] مورد تقدير قرار گرفت
فعاليتهاي ضمن تحصيل : ركن الدين همايون فرخ در نوجواني به نوشتن علاقه مند شد و داستان هاي [سوز دل ] ، [ عاشق بينوا ] ، [ عروس گورستان ] ، [ شهريار ] و [ بالكون ] را از سال 1318 تا سال 1321 به چاپ رساند .در سال 1324 ه . ش به نوشتن نمايشنامه اي به نام [ اسكندر و دارا ] توفيقات يافت و پس از آن نمايشنامه ي ديگري به نام [ ابو مسلم خراساني ] نوشت .
زمان و علت فوت : دكتر همايون فرخ در بهمن ماه سال 1379 درگذشت .
مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : ركن الدين همايون فرخ در ايجاد و تاسيس كتابخانه هاي عمومي كشور هاي پيشرفته در تهران و ايران همت گماشت .
ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : ركن الدين همايون فرخ در سال 1322 كتابي به نام خويين خونين نوشت و در 1336 به تصحيح و تنقيح و شرح حال شاعران گرانقدري كه نامشان در محافل ادبي زمان مهجور مانده بود پرداخت . از جمله ديوان حكيم مختاري غزنوي و ديوان اثير الدين اخسيكتي . با كوشش و همت ايشان قانون كتابخانه هاي عمومي از تصويب مجلس سنا و شوراي ملي گذشت .ركن الدوله همايون فرخ از سال 1319 شروع به كار مطبوعاتي كرد. وي مديريت روزنامه هاي آرزو ، نيروي ملي و آزادي شرق را بر عهده داشت و با مهرگان و روزنامه نجات ايران همكاري نزديك داشت .



--------------------------------------------------------------------------------
آثار :
1 [ كتاب ماه - سال چهارم - بهمن 1379 - ادبيات و فلسفه ص 72 ]
2 [ منوهر يا دمالت ] يا [ ازريا و اوريا ]
3 اسناد و مكاتبات تاريخي ، ( مجموعه فرمان هاي تاريخي امير تيمور گوركان و پادشاهان صفويه ، ضميمه بررسي هاي تاريخي )
4 ايران مهد تمدن جهان
5 پژوهشي نو پيرامون شاهنامه و فردوسي (دو جلد )
6 تاريخ كتاب و كتابخانه هاي ايران ( جلد اول ، از دوران هخامنشيان تا حمله عرب )
7 تاريخ كتاب و كتابخانه هاي ايران (جلد دوم ، از حمله عرب تا عصر حاضر )
8 تاريخ هشت هزار سال شعر ايراني (در دو جلد )
9 تاريخچه كتابخانه هاي عمومي ايران
10 تحقيق و پژوهش همايون نامه تاليف محمدبن علي بن جمال الاسلام ملقب به منشي
11 تصحيح تذكره تحفه سامي و شرح حال سام ميرزا
12 تصحيح تنكلوشا يا صرر درج
13 تصحيح منشاء الانشاء اثر عبدالواسع نظامي
14 تصحيح و تنقيح ديوان فارسي امير عليشير نوايي
15 تصحيح و تنقيح مثنوي هاي عرفاني عماد الدين فقيه كرماني به نام پنج گنج عماد
16 تصوف و عرفان دو مكتب و دو نحوه انديشه و باورند
17 حافظ خراباتي در ده جلد
18 حافظ عارف
19 ديوان اشعار
20 سعدي در مكتب آدميت
21 سهم ايرانيان در آفرينش خط در جهان
22 سير تحول و تكامل خط فارسي دري
23 شاعر ساحر( نسخه ديوان حافظ مورخ 805 كه سيزده سال با درگذشت خواجه حافظ فاصله زماني دارد .)
24 شرح حال و آثار سام ميرزاي صفوي و تصحيح انتقادي تذكره تحفه سامي .
25 فرهنگ مصطلاحات خاص در شعر شاعران (در اين فرهنگ سه هزار و سيصد وشانزده اصطلاح خاص در شعر چهارصدو هفده تن از شاعران آمده و معرفي شده كه در نوع خود در ادب فارسي بي نظير است .)
26 منظومه [ نقش بديع ] اثر ملك الشعراي غزالي توسي .
27 مهرها و نشان هاي استوانه اي ايران باستان
28 نكته اي چند درباره دو كتاب لطائف اشرفي و مكتوبات اشرفي
29 يك دسته گل دماغ پرور ، معرفي 17 جلد كتاب خطي منحصر به فرد

[You must be registered and logged in to see this link.]
privacy_tip Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
power_settings_newLogin to reply